Saturday, September 26, 2009

Keris dan Sejarah

By : Pisau.net


Bapa Kemerdekaan Malaysia, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj menjulang KERIS di Melaka sekembalinya dari England sebagai tanda tamatnya penjajahan di Semenanjung Tanah Melayu sejak jatuhnya Empayar Melayu Melaka di tangan armada Portugis pada 1511. Peristiwa menjulang KERIS secara terbuka di khalayak ramai ini tidak pula pernah dipersoalkan mana-mana pihak sebelum ini.

Kelihatan askar British (di Malaya ketika itu) sedang mempamerkan KERIS yang dimilikinya. Pemilikan KERIS kini tidak lagi eksklusif hanya kepada Rumpun Melayu sahaja. KERIS kini boleh dimiliki oleh bangsa asing sebagai cenderahati dari Alam Melayu. Seperti juga KATANA (Pedang Samurai), KERIS perlulah dikendalikan dengan cermat dan penuh rasa hormat.

Banyak teori berkenaan asal usul KERIS. Yang pasti pada tahun 2003, KERIS yang berusia lebih 500 tahun telah ditemui di Kuil Enkakuji, Pulau Okinawa, Jepun. Ini bermakna bangsa lain di dunia ini telah pun "mengenali" KERIS dan tidak paranoid untuk berdagang dan bersosial dengan Rumpun Melayu, tidak seperti beberapa pemimpin bukan Melayu (bukan Islam) di Malaysia. Terdapat juga beberapa pemimpin Melayu-Islam sendiri yang alergik terhadap simbol KERIS kerana perbezaan ideologi politik.


2) Kontorversi Keris Dalam Politik Malaysia
----------------------------------------------------------------

Kontroversi berkenaan KERIS bermula setelah Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein menjulang KERIS Panca Warisan di Perhimpunan Agung UMNO 2005 demi menaikkan semangat mempertahankan Ketuanan Melayu yang telah tercabar di Malaysia. Beberapa pemimpin bukan bumiputera yang buta sejarah tiba-tiba berasa tersinggung dengan perbuatan ini lantas menjadikan isu ini sebagai polemik.

Adalah tidak menghairankan jika ada orang Melayu yang menjulang serta menguncup KERIS miliknya kerana ritual seperti ini adalah lumrah dikalangan bangsa lain yang mempunyai senjata tajam tradisionalnya yang tersendiri. Apakah KERIS begitu istimewa atau "hina" sehingga menimbulkan fobia pihak-pihak tertentu di Malaysia?


3) Peranan Keris Dalam Dakwah (Jihad) Di Nusantara
-------------------------------------------------------------------------------

As-syahid Tuanku Imam Bonjol juga menggunakan KERIS untuk berjuang menegakkan agama Allah di Sumatera Barat dalam Perang Padri (1821-1837). KERIS bukan hanya sebagai lambang sesebuah parti politik ataupun simbol bangsa (Tamadun Melayu), malah ia adalah senjata tradisi yang banyak membantu para ulama mempertahankan diri ketika mengembangkan Islam di Nusantara pada zaman dahulu.

Sunan Drajat (kiri) dan Sunan Gunung Jati (kanan). KERIS juga digunakan oleh para Wali Songo untuk mempertahankan diri ketika berdakwah menyebarkan Islam di Pulau Jawa. Oleh yang demikian, kewujudan KERIS tidak sepatutnya diperlekehkan oleh mereka yang mengaku memperjuangkan Islam di Malaysia. Semoga Allah memberkati roh para pejuang Islam tulen di Nusantara.

sumber:faiz na`aman




Pisau kata " aku masih tak faham dan kecewa,kenapa hishamudin mesti mintak maaf isu keris"

3 comments:

  1. kerana dia bukan melayu

    ReplyDelete
  2. dia memang bin tun hussein
    hussein bin onn

    onn itu apa?

    bloodline apa?

    sila kaji.... lihat bentuk hidungnya
    lihat warna kulitnya

    ReplyDelete
  3. Walaupun dia bukan 100% Melayu tetapi dia ada juga darah melayu.

    ReplyDelete