Saturday, September 26, 2009

Keris dan Sejarah

By : Pisau.net


Bapa Kemerdekaan Malaysia, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj menjulang KERIS di Melaka sekembalinya dari England sebagai tanda tamatnya penjajahan di Semenanjung Tanah Melayu sejak jatuhnya Empayar Melayu Melaka di tangan armada Portugis pada 1511. Peristiwa menjulang KERIS secara terbuka di khalayak ramai ini tidak pula pernah dipersoalkan mana-mana pihak sebelum ini.

Kelihatan askar British (di Malaya ketika itu) sedang mempamerkan KERIS yang dimilikinya. Pemilikan KERIS kini tidak lagi eksklusif hanya kepada Rumpun Melayu sahaja. KERIS kini boleh dimiliki oleh bangsa asing sebagai cenderahati dari Alam Melayu. Seperti juga KATANA (Pedang Samurai), KERIS perlulah dikendalikan dengan cermat dan penuh rasa hormat.

Banyak teori berkenaan asal usul KERIS. Yang pasti pada tahun 2003, KERIS yang berusia lebih 500 tahun telah ditemui di Kuil Enkakuji, Pulau Okinawa, Jepun. Ini bermakna bangsa lain di dunia ini telah pun "mengenali" KERIS dan tidak paranoid untuk berdagang dan bersosial dengan Rumpun Melayu, tidak seperti beberapa pemimpin bukan Melayu (bukan Islam) di Malaysia. Terdapat juga beberapa pemimpin Melayu-Islam sendiri yang alergik terhadap simbol KERIS kerana perbezaan ideologi politik.


2) Kontorversi Keris Dalam Politik Malaysia
----------------------------------------------------------------

Kontroversi berkenaan KERIS bermula setelah Dato' Seri Hishammuddin Tun Hussein menjulang KERIS Panca Warisan di Perhimpunan Agung UMNO 2005 demi menaikkan semangat mempertahankan Ketuanan Melayu yang telah tercabar di Malaysia. Beberapa pemimpin bukan bumiputera yang buta sejarah tiba-tiba berasa tersinggung dengan perbuatan ini lantas menjadikan isu ini sebagai polemik.

Adalah tidak menghairankan jika ada orang Melayu yang menjulang serta menguncup KERIS miliknya kerana ritual seperti ini adalah lumrah dikalangan bangsa lain yang mempunyai senjata tajam tradisionalnya yang tersendiri. Apakah KERIS begitu istimewa atau "hina" sehingga menimbulkan fobia pihak-pihak tertentu di Malaysia?


3) Peranan Keris Dalam Dakwah (Jihad) Di Nusantara
-------------------------------------------------------------------------------

As-syahid Tuanku Imam Bonjol juga menggunakan KERIS untuk berjuang menegakkan agama Allah di Sumatera Barat dalam Perang Padri (1821-1837). KERIS bukan hanya sebagai lambang sesebuah parti politik ataupun simbol bangsa (Tamadun Melayu), malah ia adalah senjata tradisi yang banyak membantu para ulama mempertahankan diri ketika mengembangkan Islam di Nusantara pada zaman dahulu.

Sunan Drajat (kiri) dan Sunan Gunung Jati (kanan). KERIS juga digunakan oleh para Wali Songo untuk mempertahankan diri ketika berdakwah menyebarkan Islam di Pulau Jawa. Oleh yang demikian, kewujudan KERIS tidak sepatutnya diperlekehkan oleh mereka yang mengaku memperjuangkan Islam di Malaysia. Semoga Allah memberkati roh para pejuang Islam tulen di Nusantara.

sumber:faiz na`aman




Pisau kata " aku masih tak faham dan kecewa,kenapa hishamudin mesti mintak maaf isu keris"

Thursday, September 17, 2009

KEPADA SELURUH UMAT ISLAM DI MALAYSIA,
KAMI DARI PERTUBUHAN SENI SILAT MELAYU LINTAU JATI INGIN MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA DAN MAAF ZAHIR DAN BATIN

Peranan ulama dalam silat


MAT Kilau seorang pahlawan agung yang berjuang menentang penjajahan Inggeris.


BARANGKALI perbicaraan yang menyentuh secara langsung tentang persilatan adalah masih sangat langka. Keterlibatan penulis dalam membicarakan perkara persilatan ini juga amat sedikit berbanding penulisan-penulisan selainnya.

Oleh itu, kelemahan-kelemahan dalam perbicaraan ini rasanya sangat banyak, apatah lagi dunia persilatan hanyalah penulis kenali sewaktu masih kanak-kanak dan ditinggalkan begitu lama, sejak tahun 1960-an.

Jenis-jenis silat memang banyak penulis ketahui, namun penulis bukanlah seorang pelajar mengenai bidang itu secara tekun tetapi hanyalah sebagai pemerhati saja. Di antara silat-silat yang penulis ketahui ialah Silat Pengian, Silat Kuntau, Silat Harimau, Silat Buton Kalidupa, Silat Bugis Bone, Silat Sinding, Silat Pukul Tujuh, Silat Minangkabau, Silat Cekak, Silat Gayung, Silat Gayung Patani, Silat Abjad dan Al-Mu'azat.

Peranan ulama dalam silat hanya dapat penulis tonjolkan kepada pemikiran Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan keterlibatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam jihad fi sabilillah.

Kedua-dua ulama besar yang sangat terkenal itu dipercayai menggunakan 'senjata' qalam untuk mengajar umat Melayu dna juga senjata pedang unutk perjuangan di medan jihad fi sabilillah demi mempertahankan kesucian Islam dan watan daripada penjajah.

Jika kita anggap ilmu silat adalah untuk mempertahankan diri peribadi, jihad pula adalah mempertahankan Islam dan tanah air.

Jadi kedua-dua ulama kita itu adalah lebih agung, kerana banyak jenis silat yang dikuasainya. Yang dimaksudkan di sini ialah:

*silat menggunakan qalam/pena,

*silat kalam/lidah,

*silat menggunakan siasah/politik, dan lain-lain termasuklah

*silat ketangkasan di medan juang yang sebahagiannya dijadikan sebagai satu cadang seni atau budaya.

Pelajaran silat dalam Kerajaan Pontianak

Tidaklah janggal pada kesempatan ini penulis mulakan petikan mengenai silat yang termaktub dalam sebuah manuskrip "Syair Kerajaan Pontianak".

Kerajaan Pontianak (Indonesia) memang bukan dalam Malaysia, tetapi adalah sebuah kerajaan Melayu yang didirikan oleh Syarif Abdur Rahman bin Habib Husein al-Qadri yang direstui dan dirasmikan oleh pahlawan Melayu-Bugis, Raja Haji bin Upu Daeng Celak.

Raja Haji pula adalah seorang pahlawan Melayu agung sesudah Hang Tuah, kerana hampir keseluruhan negeri-negeri Melayu pernah dikunjunginya. Akhir riwayat Raja Haji gugur sebagai syahid fi sabilillah di Teluk Ketapang, Melaka.

Syair Kerajaan Pontianak ditulis beberapa tahun setelah berdirinya Kerajaan Melayu-Islam Pontianak, dalam petikan tersebut juga jelas mencerminkan minat dan kesungguhan Sultan Syarif Abdur Rahman bin Habib Husein al-Qadri terhadap seni dan budaya silat. Untuk lebih jelas dan merupakan dokumen sejarah persilatan Melayu, Bab Silat dalam Syair Kerajaan Pontianak penulis sebutkan beberapa petikan awal darinya, iaitu:

Setelah sudah berperi-peri,

baginda berangkat lalu berdiri

Panggilkan Mat Raiyat suruh ke mari,

serta dengan Wan Bakari.

Wan Ahmad, Wan Bakar datanglah sudah,

kepada baginda tunduk menyembah

Dengan segeranya baginda bertitah,

Adalah sedikit hendak diperintah.

Baginda tersenyum seraya berkata,

Jikalau suka rasanya cita

Tuan-tuan yang muda ajarkan kita,

diajarkan silat bermain senjata.

Tuan ajarkan padan-padan,

boleh dilihat usulnya badan

Bagaimana di dalam contoh teladan,

yang mana patut main di medan.

*Tulisan Sheikh Daud Abdullah Al-Fathani mengenai jihad dalam Islam

Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah ulama besar dunia Melayu yang terlibat langsung bersama-sama Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam medan jihad melawan pencerobohan Siam di bumi Patani Darus Salam.

Tulisan-tulisan beliau mengenai hukum jihad telah penulis perkenalkan dalam penulisan-penulisan sebelum ini, di mana jelas menggambarkan bahawa Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah seorang ulama pejuang Islam sebenar dan sejati serta bertanggungjawab terhadap ummah dan watan Melayu daripada segala macam bentuk penjajahan kuffar.

Sebagai tambahan, di sini penulis petik pula pandangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani tentang jihad yang beliau tulis dalam kitab Bughyat at-Thullab.

Transliterasi selengkapnya ialah: "Dan setengah daripadanya, perang sabil bagi kuffar, yakni wajib bagi Imam itu pergi perang kepada negeri mereka itu, maka iaitu fardu kifayah dengan ijmak. Atau Naib Imam pergi dengan tentera kerana perang bagi mereka itu.

"Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia, dan ditaruhkan senjatanya, dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu. Maka hendaklah diperbuat akan salah suatu daripada keduanya maka gugurlah fardu kifayahnya. Ini jika tiada mereka itu datang kepada negeri kita.

"Maka jika datang ia kepada negeri Islam maka jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ... " (Bughyat at-Thullab, jilid 1, hlm. 95).

Ulasan dan pandangan, daripada kalimatnya "Maka jika datang ia kepada negeri Islam ... " dapat kita bandingkan peristiwa penjajahan bangsa Barat-Belanda dan Inggeris di dunia Melayu pada zaman Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dengan peristiwa Amerika, pengganas terbesar dunia, yang telah menjajah Afghanistan dan Iraq.

Sebagaimana telah disebutkan bahawa Belanda dan Inggeris telah menjajah dunia Melayu, perlu pula dinyatakan di sini bahawa Patani juga tidak terlepas daripada dijajah, bukan oleh bangsa Barat tetapi oleh Siam. Semua penjajah yang tersebut adalah bukan agama Islam kerana mereka telah menjajah negeri Islam.

Oleh itu, menurut Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pada sambungan kalimat di atas bahawa "jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ..." berperang atau jihad terhadap mereka. Bangsa-bangsa yang telah menjajah dunia Melayu, adalah bukan beragama Islam.

Oleh itu fenomena yang berlaku sekarang, tuduhan umat Islam sebagai pengganas adalah tidak berasas sama sekali, kerana tidak terdapat dalam sejarah bahawa bangsa-bangsa yang beragama Islam datang menjadi penjajah di dunia Melayu.

Sebenarnya bangsa-bangsa penjajah itulah yang layak dilabelkan sebagai pengganas atau terrorist atau penzalim. Gelaran tersebut terdapat dua golongan yang sedang bermusuhan, yang pertama ialah pengganas yang sedang berkuasa (pemerintah) dan yang kedua ialah pengganas yang tidak berkuasa (rakyat).

Perjuangan jihad yang pernah dilakukan oleh ulama kita seperti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani, dan lain-lain tidak dapat disamakan dengan kedua-dua golongan pengganas yang tersebut di atas, kerana jihad Islam adalah cukup jelas berdasarkan perintah daripada Allah dan para Rasul-Nya. Siapa saja yang berjihad menurut perintah Allah dan Rasul-Nya adalah benar, tidak terdapat keraguan di dalamnya.

Oleh itu, wajib dipertahankan kebenaran dan kesuciannya daripada pentafsiran-pentafsiran yang tidak betul disusun demikian rapi oleh pihak-pihak tertentu yang telah merasa lazat makanan dan minuman segar tetapi beracun yang mereka peroleh dari musuh-musuh Islam.

Mengenai membuat persiapan sebagai benteng pertahanan dapat kita ketahui dari kalimat beliau, "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia ...".

Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani menyentuh pula tentang persiapan persenjataan dengan sambungan kalimatnya "dan ditaruhkan senjatanya" maksudnya bahawa dalam benteng pertahanan perlulah ada tersimpan persenjataan yang cukup dan siap digunakan apabila diperlukan.

Patriotik bangsa adalah sangat diperlukan, yang beliau gambarkan pada sambungan kalimatnya "dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu". Kalimat ini dapat dihubungkaitkan dengan "ilmu silat" kerana orang Melayu yang sanggup melawan musuh pada zaman itu perlu mempunyai ketangkasan.

Ketangkasan dalam bentuk fizik adalah mempelajari ilmu silat. Dan tidak dapat dinafikan diperlukan "kekuatan dalaman" atau "mental" atau "rohani". Baik Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani mahu pun Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga pernah mengijazahkan wirid-wirid pertahanan diri untuk menghadapi musuh dalam peperangan.

Wirid pertahanan diri Sheikh Abdus Shamad Al-Falimbani

Untuk memantapkan keyakinan diri menghadapi jihad, dalam karyanya berjudul Mulhik fi Bayanil Fawa'id an-Nafi'ah fil Jihadi fi Sabilillah atau judul terjemahan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri iaitu "Suatu Perhubungan Pada Menyatakan Akan Beberapa Faedah Di Dalam Perang Sabilillah", beliau membahagi dalam risalah tersebut kepada empat bahagian, iaitu:

lFaedah Yang Pertama Pada Menyatakan Ayat Quran Yang Jadi 'Azimat Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah, Dan Peliharaan Yang Menegahkan Daripada Kejahatan Orang Kafir.

lFaedah Yang Kedua Pada Menyatakan Doa Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah Dan Lainnya.

lFaedah Yang Ketiga Pada Menyatakan Doa Yang Membinasakan Bagi Segala Seteru, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Seteru.

lFaedah Yang Keempat Pada Menyatakan Doa Membinasakan Seteru, Dan Segala Kafir, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Mereka Itu.

Salah satu amalan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani pernah diterima oleh pahlawan Mat Kilau. Mengenai ini termaktub dalam Kitab Mat Kilau, cetakan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, 1970, hlm. 23, iaitu "Ini doa diambil daripada Sheikh Abdus Shamad Palembang, siapa yang mengamalkan doa ini nescaya tidak mengenai padanya pedang, atau panah, atau segala rupa kejahatan dari seteru ... "Yang disebut dalam Kitab Mat Kilau itu memang termaktub dalam karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut yang beliau tempatkan pada Faedah Yang Kedua.

Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani telah menterjemahkan wirid untuk perang itu daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu. Dalam empat buah karangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga membicarakan wirid yang sama, di antaranya dalam kitab Mun-yat al-Mushalli. Selengkapnya lihat Mun-yat al-Mushalli yang telah penulis transliterasi (lihat terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1424 H/2003 M hlm. 96-98).

Walau bagaimanapun, tidak terdapat terjemahan wirid itu oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani seperti yang dilakukan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Perlu juga penulis sentuh di sini bahawa dalam terjemahan wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut ada hubungkait dengan persilatan. Bahawa ilmu silat yang pernah penulis pelajari adalah melalui tiga jalan, iaitu:

*Belajar secara fizik di gelanggang.

*Belajar wirid-wirid yang boleh mendatang gerak dengan sendirinya.

*Mengabungkan pelajaran fizik dan wirid.

Pada Faedah Yang Keempat wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani terdapat satu doa yang sama dengan yang diamalkan dalam Silat Al-Mu'azat. Walaupun dalam Silat Al-Mu'azat tidak mempelajari gerak fizik, tetapi apabila mengamalkan wirid, maka gerak fizik akan datang dengan sendirinya.

Silat Al-Mu'azat pernah dikembangkan di Johor oleh Raja Haji Muhammad Yunus Ahmad dalam tahun 1970-an. Wirid yang diamalkan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, yang sama dengan amalan dalam Silat Al-Mu'azat itu, lebih lengkap ditulis oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dalam kitab Ward az-Zawahir (lihat hlm. 189).

Kesimpulan dan penutup

Dari semua yang telah dibicarakan di atas penulis berpendapat bahawa:

lSeni dan budaya persilatan diajarkan dalam dua bentuk, iaitu dalam gerak fizik dan kerohanian.

lIlmu persilatan yang menggunakan wirid, hizib, doa, dan yang sejenis dengannya adalah berasal dari ajaran Islam yang benar. Sebaliknya tidak dapat dinafikan terdapat juga yang menggunakan mantera, jampi, serapah, dan yang sejenis dengannya. Mengenai ini sukar dijejaki sumber-sumber asal hingga ke atasnya. Oleh itu, ada yang boleh diamal dan digunakan. Sebaliknya ada pula yang mengandungi unsur khurafat yang menjerumuskan ke arah syirik yang bertentangan dengan akidah Islam.

lUlama-ulama Nusantara yang terlibat dalam jihad fi sabilillah mempunyai asas ilmu menggunakan senjata. Mereka memiliki ilmu ketahanan diri yang bersambung dari satu guru ke satu guru hingga sampai kepada pahlawan-pahlawan Islam terdahulu bahkan sumber amalan ada yang berasal dari Rasulullah SAW sendiri.

lUlama-ulama Nusantara yang melakukan jihad fi sabilillah demi untuk memperjuangkan Islam dan mempertahankan negeri-negeri Melayu dari dijajah oleh bangsa yang bukan Islam adalah wajib diteruskan secara bersambung dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.

Sekianlah yang dapat disampaikan pada ruangan kali ini, mudah-mudah kita dapat menghidupkan seni dan budaya yang dibenarkan syarak dan mengetepikan apa saja seni dan budaya yang bertentangan dengan syarak.

Mudah-mudahan hanya pemikiran ulama yang betul saja yang menjadi ikutan dan pemikiran yang tiada betul walau dari siapa pun datangnya supaya dihindari oleh-Nya.

Silat tanpa ilmu batin


Kemunculan pelbagai jenis seni mempertahankan diri di negara ini menyaksikan silat semakin bergelut untuk terus dipraktikkan oleh generasi muda. Bagaimanapun, perkembangannya di peringkat Nusantara dan dunia nyata lebih membanggakan.




"TIDAK akan Melayu hilang di dunia." Demikian kata-kata hikmat yang keluar dari mulut Laksmana Hang Tuah.

Pahlawan yang menjadi legenda dalam sejarah Melayu itu merupakan seorang yang memiliki pelbagai ilmu persilatan yang tinggi tanpa tolok bandingnya.

Hakikatnya, silat bukan hanya ilmu mempertahankan diri tetapi dianggap sebagai lambang keperibadian bangsa dan seni budaya Melayu yang sudah sebati sejak zaman dahulu lagi.

Seni mempertahankan diri itu juga memainkan peranan yang cukup besar untuk membentuk angkatan pertahanan negara sejak kerajaan Melayu Langkasuka, Gangga Negara, Champa, Kemboja, Patani, Beruas, Minangkabau, Srivijaya, Majapahit, Melaka dan lain-lain negeri yang terletak di dalam Kepulauan Melayu, Nusantara.

Fakta sejarah menceritakan, Sultan Muhammad Shah (Sultan Melaka Ketiga) pernah melantik seorang rakyat Champa sebagai pegawai kanan istana kerana memiliki kemahiran dalam ilmu persilatan.

Sehingga kurun ke-19, pendidikan silat terus berkembang dan berjaya melahirkan ramai pemimpin perang Melayu untuk menentang penjajah seperti Mat Kilau, Datuk Bahaman, Datuk Sago, Tok Janggut, Raja Haji, Mat Salleh dan sebagainya.

Pada zaman pemerintahan komunis pula, dipertemukan dengan tokoh seperti Kiai Salleh, Kiai Osman, Kiai Shamsuddin Abbas dan sebagainya.

Pada zaman penjajahan Inggeris di Tanah Melayu, ilmu persilatan tetap disampaikan kepada masyarakat melalui pendidikan silat gelanggang bangsal yang dikendalikan oleh guru-guru silat yang mahir.

Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, terdapat ratusan aliran perguruan silat di Malaysia.


PESILAT Malaysia, Emy Latip (kiri) melepaskan tendangan ke arah pesilat Vietnam, Nguyen Thi Nhu Quynh di Kuala Terengganu.


Bagi tujuan membina, menyusun dan mengurus dengan baik, kerajaan telah mengarahkan pengamal-pengamal silat mewujudkan persatuan dan didaftarkan.

Usaha itu telah melahirkan Majlis Seni Silat Malaysia pada tahun 1983 sebelum ditukar kepada Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka), tiga tahun kemudian.

Pesaka dianggotai oleh empat persatuan silat iaitu Seni Gayung Fatani Malaysia, Silat Seni Gayung Malaysia, Silat Lincah Malaysia dan Silat Cekak Malaysia.

Sementara itu, perguruan silat lain menjadi anggota Pesaka negeri yang diwujudkan di setiap negeri.

Kini, silat yang suatu masa dahulu hanya diamalkan oleh dunia Melayu di rantau ini telah berkembang dengan meluasnya sehingga ke seluruh pelosok dunia.

Melalui Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa (Persilat), silat terus mengembara ke serata dunia menerusi penganjuran pertandingan seperti Kejuaraan Pencak Silat Sedunia, Sukan SEA dan Kejuaraan Pencak Silat Eropah

Bagaimanapun, silat untuk tujuan pertandingan tidak boleh menggunakan unsur-unsur ilmu kebatinan.

Yang Dipertua Persatuan Seni Silat Negeri Terengganu (Pesilat), Datuk Zubir Embong berkata, silat harus memainkan peranan serampang dua mata.

"Kita perlu melihat silat dalam dua konteks yang berbeza iaitu bagi tujuan penyuburan budaya bangsa Melayu dan kemajuan sukan.

"Jika ia hanya menjadi ilmu mempertahankan diri, ia akan mendatangkan kebosanan kepada pengamal-pengamal silat," katanya ketika ditemui Kosmo! pada Kejuaraan Pencak Silat Jemputan ASEAN Pertama Terengganu-Malaysia 2009 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Kuala Terengganu baru-baru ini. Kejuaraan itu telah dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri Terengganu, Datuk Abdul Rahin Said.


SENI mempertahankan diri silat tetap subur di negara ini.


Zubir berkata, silat akan terus berkembang di negara ini meskipun seni mempertahankan diri itu mengalami transformasi dalam aspek peranan dan makna sosiobudaya Melayu. Katanya, transformasi itu perlu agar ia sesuai dengan peredaran zaman dan keperluan masyarakat.

Sehingga hari ini, masih terdapat banyak pusat perguruan yang mengajar ilmu persilatan kepada individu yang berminat termasuk remaja.

Bagaimanapun, guru-guru silat hari ini tidak lagi mengajar ilmu-ilmu kebatinan seperti mana yang diamalkan oleh tokoh-tokoh perjuangan pahlawan Melayu zaman dahulu.

Guru-guru silat hari ini lebih banyak tertumpu pada ilmu persilatan untuk tujuan pertandingan.

Hari ini juga menyaksikan seni mempertahankan diri yang menjadi tradisi orang Melayu akan dikuasai negara-negara yang tidak mempunyai latar belakang ilmu persilatan.

Buktinya, Vietnam kini muncul sebagai satu kuasa baru dalam sukan silat yang suatu ketika dahulu hanya dikuasai oleh negara seperti Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei.

Mengulas lanjut, Zubir berkata, ada kemungkinan seni budaya masyarakat Melayu ini akan hilang identitinya jika tiada tindakan segera diambil oleh pemimpin-pemimpin negara.

Di Singapura, silat lebih diminati berbanding seni mempertahankan diri yang lain seperti taekwondo dan karate.

Pengurus dan Jurulatih Pasukan Silat Singapura, Abdul Raziz Mohd. Hussain, 54, berkata, setakat ini program pembangunan silat di negara itu berjalan lancar.

Selain mendapat peruntukan kerajaan, pengamal-pengamal pusat perguruan silat di Singapura juga aktif menjalankan tanggungjawab mereka untuk menanam minat generasi muda terhadap silat.


ABDUL Rahin memukul gong bagi merasmikan Kejuaraan Pencak Silat Jemputan ASEAN Pertama di Kuala Terengganu.





Katanya, terdapat lebih daripada 30 pusat perguruan yang aktif di negara itu.

Bagaimanapun, Singapura juga berdepan dengan senario yang sama dengan Malaysia apabila menghadapi kesukaran untuk melahirkan pesilat yang hebat bagi mengekang penguasaan Vietnam.

"Sistem pendidikan di Singapura menjadi faktor utama yang menghalang usaha kami untuk melahirkan pesilat yang baik di peringkat antarabangsa.

"Selalunya, pesilat-pesilat di Singapura lebih banyak memberi tumpuan terhadap pelajaran sebaik sahaja mencapai usia 17 tahun," katanya.

Bagaimanapun katanya, silat tetap akan subur di Singapura selagi wujudnya pusat-pusat perguruan yang mengambil inisiatif sendiri untuk mengajar ilmu persilatan.

Sementara itu, di Brunei, silat masih lagi menjadi amalan masyarakat Melayu di negara itu.

Pengurus Pasukan Silat Brunei, Mohd. Rushdi Abdullah berkata, silat masih menjadi antara seni mempertahankan diri nombor satu di Brunei.

"Prestasi pasukan silat kami semakin menunjukkan peningkatan selepas kami menerima sentuhan jurulatih dari Indonesia pada tahun 2008 lalu.

"Silat yang diajar kini tidak menonjolkan ilmu kebatinan kerana dalam pertandingan, pesilat perlu mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan," katanya.

Mohd. Rushdi berkata, orang Melayu di rantau Nusantara tetap akan menguasai ilmu persilatan meskipun silat telah tersebar luas ke Eropah.

Katanya, berbanding negara-negara yang tidak mempunyai latar belakang silat yang hanya belajar untuk tujuan pertandingan, negara-negara di kepulauan Melayu Nusantara belajar silat untuk mempertahankan ilmu kepahlawanan atau seni perang Melayu ini.

Kiyai Salleh Muar

http://muhibmahbub.blogspot.com/2008/04/panglima-selempang-merah.html

KIYAI SALLEH PANGLIMA SELEMPANG MERAH

ALLAHYARHAM TUAN HAJI KIYAI SALLEH PANGLIMA
BIN KARIM BERSAMA POLIS LAUT DIJOHOR. (pic from)

Pemimpin Tentera Selempang Merah banyak berjasa halang kekejaman askar PKM di Batu Pahat, Johor
"SEKIRANYA tiada Panglima Salleh, mungkin tidak ramai penduduk asal Batu Pahat dan Muar di Johor yang masih hidup ketika ini kerana mereka mungkin mati dibunuh komunis," demikian ulas penulis yang juga pakar motivasi, Dr HM Tuah Iskandar ketika mengenang kembali sejarah perjuangan Salleh Abdul Karim yang kini semakin dilupakan ramai pihak.

Beliau berkata, jasa Panglima Salleh amat besar malah mungkin setaraf dengan perjuangan tokoh terdahulu seperti Tok Janggut dan Mat Kilau tetapi melewati masa, nama pahlawan itu semakin dilupakan dan tidak mustahil akan hilang dalam catatan sejarah negara, suatu hari nanti.

"Walaupun tidak banyak catatan mengenai perjuangan dan kehidupan beliau yang direkodkan dalam sejarah tanah air, nama Panglima Salleh tetap kekal diingati dan disebarkan menerusi lisan oleh penduduk sekitar Batu Pahat dan Muar.

"Walaupun hampir setengah abad tokoh pahlawan itu meninggal dunia, kisah keperwiraan Panglima Salleh tetap diperturunkan daripada satu generasi ke generasi seterusnya di Johor dan semangat beliau dijadikan teladan buat anak muda hari ini," katanya.

Sememangnya benar berbanding dengan nama pahlawan lain seperti Datuk Bahaman, Datuk Maharajalela, Tok Gajah atau Leftenan Adnan, mungkin ramai tidak mengenali siapakah Salleh Abdul Karim yang turut digelar Panglima Salleh.

Sumbangan Panglima Salleh amat besar, ketika komunis mengganas dengan menyeksa dan membunuh kejam penduduk tempatan sekitar Batu Pahat dan Muar, tokoh itu bangun 'mengamuk' menentang pengkhianat negara itu bagi mempertahankan maruah bangsa.

Tentangan hebat diberikan Panglima Salleh dan pasukan 'Tentera Selempang Merah' yang ditubuhkannya menyebabkan nama tokoh itu digeruni komunis sehinggakan mereka tidak berani lagi bermaharajalela dan menganiaya penduduk sekitar daerah berkenaan sesuka hati.

"Apa yang mengagumkan saya adalah Panglima Salleh sanggup 'turun padang' untuk bertempur dan memerangi sendiri askar komunis, beliau tidak takut mati malah sanggup mempertaruhkan darah dan nyawanya sendiri demi membela agama dan bangsa," katanya.

Menyedari tidak banyak catatan mengenai jasa dan sejarah kehidupan Panglima Salleh yang direkodkan, Dr Tuah mengambil inisiatif mengkaji seterusnya mengabadikan kisah pejuang itu dalam bukunya 'Membina Jati Diri Gemilang'.

"Riwayat hidup Panglima Salleh bermula apabila beliau dilahirkan di Tanjung Olak Batu, Bukit Pasir, Muar pada 1916," kata Dr Tuah seterusnya memulakan kisah perjuangan Panglima Salleh menentang komunis demi membela agama, bangsa dan negara.

Keperwiraan Salleh mula diasuh sejak kecil apabila beliau mula menuntut ilmu kepahlawanan daripada beberapa pendekar di Pagoh antaranya Haji Hussein, Haji Alias, Haji Adam dan Haji Ahmad ketika beliau berusia 13 tahun.

Ketika usia mudanya itu, beliau dikenali sebagai seorang yang agak 'nakal'. Ada cakap-cakap mengatakan dia pernah mencuri, bagaimanapun dia menyara hidup dengan menjadi peraih yang mengutip tanaman penduduk kampung untuk dijual di Batu Pahat.

Akan tetapi, kehadiran tentera Jepun di Tanah Melayu pada 1941 mula menggugat kehidupannya lalu beliau berpindah ke Seri Medan yang menjadi lubuk Parti Komunis Malaya (PKM) seterusnya ke Parit Gantung, dekat Lopiak.

Pada zaman pemerintahan Jepun, komunis menerusi Malayan People Anti-Japanese Army (MPAJA) masih dianggap sebagai antara pejuang penentang penjajah Jepun di Tanah Melayu malah mereka turut mendapat sokongan rakyat tempatan.

Berikutan itu, Salleh dipercayai menerima pelawaan PKM supaya menyertai pihak itu dan beliau diberi kepercayaan untuk mengutip cukai daripada penduduk kampung dan peniaga. Salleh juga turut diberi sepucuk pistol oleh PKM.

Bagaimanapun, Salleh tidak menyerahkan semua pungutan cukai itu kepada PKM sebaliknya beliau bertindak seumpama 'Robin Hood' apabila mengagihkan pungutan itu kepada penduduk susah dan miskin.

Tindakan itu menyebabkan PKM berang dan pada suatu malam, segerombolan komunis bertindak mengepung rumah Salleh. Bagaimanapun, ketika menyerbu masuk, mereka gagal menemui kelibat Salleh walaupun dia memang berada di dalam rumah berkenaan.

Mereka mengulangi serbuan selama tujuh malam berturut-turut tetapi masih gagal. Berang dengan kelicikan Salleh menyebabkan komunis memasukkan pemuda itu dalam senarai 'bertanam ubi' iaitu istilah bagi mereka yang akan dihukum bunuh oleh komunis.

Ketika itu PKM mula menunjukkan 'wajah' sebenar mereka. Berita kehilangan penduduk Mukim Empat secara tiba-tiba tanpa dapat dikesan semakin menjadi-jadi. Selepas seorang, seorang lagi penduduk dilaporkan hilang secara misteri.

Penduduk yang kebanyakannya terdiri daripada suku Banjar dan Jawa mula percaya yang kehilangan saudara mereka adalah angkara komunis berikutan mereka enggan tunduk kepada perintah dan arahan pihak terbabit.

Pihak komunis pula mengesyaki penduduk Mukim Empat berpakat dengan tentera Jepun untuk memerangi mereka menyebabkan mereka mula menangkap penduduk yang disyaki seterusnya dihukum bunuh.

Kemelut itu akhirnya menyebabkan penduduk tempatan mula menubuhkan 'Persatuan Muhammadiah' dalam usaha menentang komunis. Penduduk juga mula bangkit membela diri dan pembunuhan balas antara komunis dengan penduduk Mukim Empat semakin memuncak.

Ketika tentera Jepun di ambang kekalahan, komunis semakin bermaharajalela di Johor. Mereka mula mengganas dan menyeksa penduduk tempatan dengan zalim. Penduduk dibunuh dengan pelbagai cara antaranya ditanam hidup-hidup, diseksa sampai mati, direbus atau diseret di jalan sehingga ratusan penduduk menjadi mangsa mereka.

Pertemuan Salleh dengan seorang tokoh iaitu Haji Kadri pada petang 4 April 1945 akhirnya mula membenihkan semangat juang demi membela agama, bangsa dan tanah air di dalam hati sanubarinya.

* Ada dikatakan Kiyai Salleh juga belajar dengan Syeikh Kiyai Haji Fadhil bin Haji Abu Bakar al-Banten (Kiyai Fadhil) ulama' tasauf dan tarikat yang amat masyur ketika itu

Kesedaran tulus itu menyebabkan Salleh mula bangkit menentang komunis. Dengan pedang pusaka Raja Riau disisip di pinggang, berpakaian serba hitam, Salleh mula melangkah gagah memasuki gelanggang perang bersama doa dan bacaan ayat suci yang dibaca berulang kali.

Penyertaan Salleh dalam penentangan terhadap komunis menyebabkan namanya dicalonkan Haji Kadri supaya memimpin Persatuan Muhammadiah selepas pemimpin sebelum itu, Ijam Ahmad menarik diri.

Walaupun pada mulanya ada ahli tidak bersetuju dengan pencalonan Salleh berikutan ‘kenakalan’ tokoh itu ketika muda, akhirnya semua ahli akur untuk menerima Salleh sebagai pemimpin persatuan itu.

Ini berikutan Salleh dikenali sebagai seorang yang hebat dalam ilmu persilatan dan tinggi ilmu batin malah sikap gagah berani tokoh itu dilihat amat sesuai untuk mengepalai pasukan perang menentang komunis.

Sebaik dilantik, Salleh mula menyusun strategi dan mengumpul anak muda yang tidak gentar atau lemah semangat untuk bersama-samanya bertempur. Anak muda itu diajar amalan tertentu bagi menguatkan aspek kebatinan masing-masing.

Seterusnya di bawah pimpinan Salleh, serangan demi serangan mula dilancarkan pasukannya yang turut digelar 'Tentera Selempang Merah'. Serangan Tentera Selempang Merah terhadap komunis tercetus di seluruh Batu Pahat dan Muar.

Selain serangan secara berpasukan, Salleh juga bertindak berani apabila berbasikal seorang diri hampir setiap malam semata-mata untuk mencari komunis bagi dibunuh dan dicantas kepalanya.

Di bawah bimbingan Salleh, semangat perjuangan di kalangan penduduk ketika itu amat berkobar-kobar dan mereka mula merancang satu serangan besar-besaran terhadap komunis di Bandar Penggaram.

Bagaimanapun, serangan itu berjaya dihalang Datuk Onn Jaafar dan tokoh politik itu sebaliknya cuba mengaturkan perdamaian antara pihak Salleh dengan komunis.

Lalu pada 15 September 1945, pada satu pertemuan di Tangkak, Muar, akhirnya pemimpin PKM dan Salleh akur untuk mengadakan perdamaian selepas tiga hari berbincang.

Bagaimanapun, perjanjian damai itu akhirnya dikhianati komunis apabila mereka terus melakukan angkara dan membunuh kejam penduduk tempatan terutama apabila Jepun menyerah kalah.

Pengkhianatan itu segera membangkitkan kemarahan Salleh dan beliau kembali mengumpul pasukan Tentera Selempang Merahnya untuk kembali menentang komunis Bintang Tiga itu. Serangan berterusan dan semakin ramai komunis yang maut di tangan pahlawan itu.

Jasa Salleh dalam usaha menghapuskan komunis menyebabkan Sultan Johor ketika itu, Sultan Ibrahim memberi gelaran 'Panglima' kepadanya pada 26 Disember 1945 malah beliau turut dilantik sebagai Penghulu Mukim Empat, Batu Pahat.

Selepas menabur begitu banyak jasa terhadap agama, bangsa dan tanah air, Panglima Salleh akhirnya meninggal dunia di Hospital Besar Johor Bahru pada 21 April 1959 iaitu selepas hampir dua tahun negara beroleh kemerdekaan.

Tokoh pahlawan itu meninggal dunia akibat penyakit bengkak paru-paru sekali gus meninggalkan nama dan keperwiraannya sebagai sebuah kisah pejuang ulung yang meniti daripada bibir ke bibir.

Komunis terkejut tubuh tak lut peluru

SELAIN semangat cintakan agama, bangsa dan tanah air yang begitu membara, kehebatan Panglima Salleh dipercayai terletak pada kekuatan ilmu batin yang dikuasainya sehingga menyebabkan ramai komunis takut untuk berhadapan dengan tokoh itu.

Pengkaji yang juga penulis novel sejarah, Zaharah Nawawi, berkata berdasarkan kajiannya mengenai sejarah hidup dan perjuangan Panglima Salleh, ramai kenalan atau pihak yang mengenali tokoh itu menceritakan bahawa kekuatan ilmu batinnya menyebabkan beliau mampu melakukan beberapa perkara luar biasa.

"Mengikut cerita, beliau boleh menjelma seperti kucing, menyelinap masuk ke dalam rumah daripada celah lubang yang kecil malah boleh mengghaibkan dirinya.

"Bagaimanapun, beliau menggunakan ilmu batin yang dikuasainya ke arah kebaikan iaitu dengan memerangi komunis," katanya yang mengabadikan kisah perjuangan Panglima Salleh dalam novelnya 'Panglima Salleh Selempang Merah' yang diterbitkan pada 1988.

Zaharah berkata, kehebatan ilmu batin Panglima Salleh juga menyebabkan berlaku beberapa kejadian aneh sehingga menyebabkan komunis berasa gerun tatkala berhadapan dengan tokoh itu ketika pertempuran.

"Bayangkan, peluru komunis macam hujan tetapi tidak kena pada jasadnya, yang kena hanya batang pokok. Ketika itu komunis melihat tubuh Panglima Salleh menjadi gergasi dan mereka menembak ke atas jadi kena pokok saja.

"Ketika Panglima Salleh pergi ke Batu Pahat pula, seluruh bandar sunyi sepi kerana musuhnya melihat di langit tertera kelibat gergasi hitam menyebabkan mereka takut dan melarikan diri," katanya.

Katanya, antara kehebatan Panglima Salleh yang menjadi buah mulut ramai pihak adalah cerita mengenai komunis yang melihat parang milik Tentera Selempang Merah terbang mencari kepala mereka untuk dicantas ketika pertempuran.

Pasukan Panglima Salleh juga dikatakan menggempur komunis dengan menggunakan senjata tradisional seperti parang dan tombak walaupun pengganas itu menggunakan senjata api.

Panglima Salleh sendiri memiliki sebilah pedang luar biasa yang diperoleh beliau di Kampung Tebing Tinggi. Pedang istimewa warisan pusaka Raja Riau itu diberikan seorang lelaki bernama Taib sebagai bayaran tukaran kepada segantang beras yang ingin dibeli Taib daripada Salleh. Pedang itu dikatakan mampu memberi tujuh kesan cantas dengan sekali libasan.

Zaharah berkata, tubuh fizikal Panglima Salleh hanyalah kecil tetapi semangat dan keberaniannya menyebabkan beliau tidak gentar menentang komunis malah turut sama menyertai pertempuran. Panglima Salleh juga dikatakan memiliki kebolehan melentur besi.

Sebelum turun untuk memerangi komunis, Panglima Salleh akan melakukan amal ibadat tertentu antaranya berpuasa, berzikir serta mengamalkan bacaan wirid tertentu malah kaedah persediaan serupa turut dilakukan pengikutnya.

"Sebelum bertempur, Panglima Salleh akan memilih pengikut berasingan mengikut kampung, beliau akan memilih pengikut yang tidak terlalu tua atau terlalu muda dan akan menepuk bahu bagi menguji tahap keberanian pengikut yang ingin menyertainya berperang.

"Selepas itu beliau akan menyuruh pengikut terbabit berkumpul di rumahnya untuk melakukan persediaan dengan beramal ibadat, solat hajat dan menikmati jamuan," katanya.

Seterusnya semua pengikut terbabit akan meminum air dari tempayan yang dijampi Panglima Salleh malah beliau akan memberi secebis kain merah kepada setiap daripada mereka.

"Ramai beranggapan yang Panglima Salleh dan anak muridnya yang menerima cebisan kain itu kebal tetapi mengikut seorang daripada pengikutnya, mereka semua tidak kebal.

* Ada juga diceritakan beliau sendiri turut tercedera dibahu terkena tikaman tombak semasa berperang, ini menunjukan beliau tidaklah kebal sebagaimana yang diwar-warkan, perlu diingat bahawa perkara yang mencarik adat biasa terjadi kepada hamba-hambaNya yang beriman dan bertakwa, jika seseorang itu kejap dan kukuh tauhidnya tulus tawakkalnya kepada Allah memang harus bagi Allah mengurniakan keramat atau maunah kepada hambaNya yang dikehendaki, para pendekar dan hulubalang islam berjuang untuk menegakkan addin atau mati dijalan Allah, syahid matlamat kita dan mereka, bagaimana mungkin pejuang islam menuntut ilmu kebal untuk mengelak diri dari mati, terlebih lagi dari mati syahid dijalan Allah..bagi saya kebalnya dari peluru, tak lut senjata berasal dari kebalnya hati dan iman dari panahan syaitan, itulah kekebalan para pejuang islam. Terkadang Allah mengurniakan kemuliaan atau menzahirkan keramat untuk mengejapkan iman hambanya, inilah rahsia kurniaan ilahi kepada hambaNya yang bertakwa.. kebalnya hati sanubari terzahir di jasad kebal dari senjata. wallahuaklam. (muhibmahbub)

"Panglima Salleh memberi cebisan kain merah dan menjampi air tempayan untuk diminum pengikutnya sebagai permainan psikologi, supaya pengikutnya lebih bersemangat dan yakin ketika bertempur. Mungkin kain merah itu diberi supaya beliau dapat membezakan pengikutnya dengan komunis apabila terkorban," katanya.

PROFIL: Kiyai Salleh Abdul Karim

* Gelaran lain: Panglima Salleh, Kiyai Salleh, Cikgu Salleh, Penghulu Salleh, Salleh Hitam, Salleh Keling

* Tahun lahir: 1916

* Tempat lahir: Tanjung Olak Batu, Bukit Pasir, Muar, Johor

* Tarikh meninggal: 21 April 1959

* Sumbangan: Tokoh pejuang menentang komunis di Batu Pahat dan Muar, Johor.

Artikel tulisan Nasron Sira Rahim dalam Berita Harian

Gambar Alharhoum Kiyai Salleh Muar

'Kami bukan setinggan'

Oleh Fazli Abdullah
fazliabdullah@bharian.com.my



GEORGETOWN: Ketika UDA Holdings Berhad (UDA) yakin pembangunan semula Kampung Tanjong Tokong di sini, boleh dimulakan akhir tahun ini, sebahagian penduduk pula melancarkan kempen mengutip tanda tangan membantahnya.

Penduduk membantah kerana UDA didakwa tidak bersedia mewujudkan kampung warisan Melayu di perkampungan berusia lebih 200 tahun itu bagi projek yang nilai pembangunan kasarnya RM800 juta.


PENDUDUK Kampung Tanjong Tokong berkumpul meminta kemelut penempatan mereka segera diselesaikan.

Persatuan Penduduk Kampung Tanjung Tokong yang mengusahakan inisiatif itu menyasarkan 3,000 tanda tangan penduduk di perkampungan Melayu tertua di negeri ini.


Dengan sokongan pencinta warisan Melayu, tanda tangan yang dikumpul akan dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mendapatkan campur tangan Kerajaan Pusat.

Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Tanjong Tokong, Mohd Salleh Yahya, berkata pihaknya akan merayu campur tangan Perdana Menteri bagi memastikan pembangunan semula kampung itu mewujudkan kampung warisan Melayu.

SALLEH menunjukkan keratan akhbar lawatan Perdana Menteri Kedua ke Tanjong Tokong pada 1972.

Beliau turut menunjukkan keratan akhbar Straits Echo bertarikh 11 April 1972, yang menyiarkan kenyataan Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein, yang menyatakan penduduk Tanjong Tokong akan menikmati kemudahan lebih baik ketika menghadiri majlis di perkampungan itu.

"Pembangunan Tanjong Tokong yang bermula dengan pembabitan Perdana Menteri Kedua, Allahyarham Tun Razak wajar diselesaikan oleh anaknya yang kini menjadi Perdana Menteri Keenam.

"Saya harap Najib akan campur tangan kerana UDA yang sudah berada di sini sejak 35 tahun lalu gagal menyelesaikan masalah penduduk," katanya ketika ditemui di kampung itu.

Mengikut perancangan, UDA akan membangunkan perkampungan seluas 9.6 hektar itu dengan projek perumahan dan komersial secara berperingkat dengan penduduk dipindahkan ke perumahan sementara.

Apabila projek itu siap, setiap keluarga yang layak akan diberikan unit pangsapuri. Bilangan keluarga yang dikatakan layak sentiasa berubah-ubah dengan terbaru sebanyak 1,026 keluarga.

Setakat ini, 65 peratus daripada 243 keluarga yang terbabit dalam fasa pertama projek itu sudah berpindah ke penempatan sementara yang terletak bersebelahan perkampungan itu.

Baru-baru ini, Pengarah Urusan UDA, Datuk Jaafar Abu Hassan, yakin fasa pertama projek itu dapat dimulakan apabila proses rundingan dengan penduduk selesai akhir tahun ini, tetapi membayangkan pihaknya tidak mungkin mewujudkan kampung warisan Melayu.

Mohd Salleh berkata, penduduk perlu menyokong tindakan yang dilakukan persatuan bagi memastikan masa depan mereka lebih terjamin, tambahan lagi UDA sudah mengisytiharkan semua rumah di kampung itu sebagai setinggan.

Katanya, apabila penduduk keluar dari kampung itu, mereka tidak boleh berbuat apa-apa lagi kecuali dengan ihsan UDA.

"Penduduk harus sedar UDA menafikan (hak) dan secara halus merampas hak warisan penduduk Tanjung Tokong apabila mengikrarkan dengan akuan bersumpah (UDA menganggap penduduk sebagai setinggan)," dakwanya.

Sementara itu, Setiausaha persatuan berkenaan, Abdul Wahab Sini Ibramsa, kecewa apabila mereka dianggap sebagai setinggan oleh UDA sedangkan sudah menetap di perkampungan itu sejak beberapa generasi.

"Kami bukan setinggan dan tak mungkin akan hilang begitu saja selepas menetap lebih 200 tahun," katanya yang meminta semua penduduk menyokong persatuan untuk mendapatkan campur tangan Pusat," katanya.

"Cara untuk mendapatkan semula hak kami adalah dengan menjadikan kampung ini warisan Melayu," katanya.

Penduduk, Zaharuddin Hashim, 70, meminta penduduk bersatu mempertahankan warisan nenek moyang.

"Jika semua bersatu, kita akan berjaya," katanya.

Rajli Abdul Aziz, 60, berkata penduduk tidak menentang pembangunan semula tetapi tidak boleh mengorbankan warisan Melayu yang sudah berusia lebih 200 tahun.