2) Kontorversi Keris Dalam Politik Malaysia
--------------------------
3) Peranan Keris Dalam Dakwah (Jihad) Di Nusantara
--------------------------
|
|
BARANGKALI perbicaraan yang menyentuh secara langsung tentang persilatan adalah masih sangat langka. Keterlibatan penulis dalam membicarakan perkara persilatan ini juga amat sedikit berbanding penulisan-penulisan selainnya.
Oleh itu, kelemahan-kelemahan dalam perbicaraan ini rasanya sangat banyak, apatah lagi dunia persilatan hanyalah penulis kenali sewaktu masih kanak-kanak dan ditinggalkan begitu lama, sejak tahun 1960-an.
Jenis-jenis silat memang banyak penulis ketahui, namun penulis bukanlah seorang pelajar mengenai bidang itu secara tekun tetapi hanyalah sebagai pemerhati saja. Di antara silat-silat yang penulis ketahui ialah Silat Pengian, Silat Kuntau, Silat Harimau, Silat Buton Kalidupa, Silat Bugis Bone, Silat Sinding, Silat Pukul Tujuh, Silat Minangkabau, Silat Cekak, Silat Gayung, Silat Gayung Patani, Silat Abjad dan Al-Mu'azat.
Peranan ulama dalam silat hanya dapat penulis tonjolkan kepada pemikiran Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan keterlibatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam jihad fi sabilillah.
Kedua-dua ulama besar yang sangat terkenal itu dipercayai menggunakan 'senjata' qalam untuk mengajar umat Melayu dna juga senjata pedang unutk perjuangan di medan jihad fi sabilillah demi mempertahankan kesucian Islam dan watan daripada penjajah.
Jika kita anggap ilmu silat adalah untuk mempertahankan diri peribadi, jihad pula adalah mempertahankan Islam dan tanah air.
Jadi kedua-dua ulama kita itu adalah lebih agung, kerana banyak jenis silat yang dikuasainya. Yang dimaksudkan di sini ialah:
*silat menggunakan qalam/pena,
*silat kalam/lidah,
*silat menggunakan siasah/politik, dan lain-lain termasuklah
*silat ketangkasan di medan juang yang sebahagiannya dijadikan sebagai satu cadang seni atau budaya.
Pelajaran silat dalam Kerajaan Pontianak
Tidaklah janggal pada kesempatan ini penulis mulakan petikan mengenai silat yang termaktub dalam sebuah manuskrip "Syair Kerajaan Pontianak".
Kerajaan Pontianak (Indonesia) memang bukan dalam Malaysia, tetapi adalah sebuah kerajaan Melayu yang didirikan oleh Syarif Abdur Rahman bin Habib Husein al-Qadri yang direstui dan dirasmikan oleh pahlawan Melayu-Bugis, Raja Haji bin Upu Daeng Celak.
Raja Haji pula adalah seorang pahlawan Melayu agung sesudah Hang Tuah, kerana hampir keseluruhan negeri-negeri Melayu pernah dikunjunginya. Akhir riwayat Raja Haji gugur sebagai syahid fi sabilillah di Teluk Ketapang, Melaka.
Syair Kerajaan Pontianak ditulis beberapa tahun setelah berdirinya Kerajaan Melayu-Islam Pontianak, dalam petikan tersebut juga jelas mencerminkan minat dan kesungguhan Sultan Syarif Abdur Rahman bin Habib Husein al-Qadri terhadap seni dan budaya silat. Untuk lebih jelas dan merupakan dokumen sejarah persilatan Melayu, Bab Silat dalam Syair Kerajaan Pontianak penulis sebutkan beberapa petikan awal darinya, iaitu:
Setelah sudah berperi-peri,
baginda berangkat lalu berdiri
Panggilkan Mat Raiyat suruh ke mari,
serta dengan Wan Bakari.
Wan Ahmad, Wan Bakar datanglah sudah,
kepada baginda tunduk menyembah
Dengan segeranya baginda bertitah,
Adalah sedikit hendak diperintah.
Baginda tersenyum seraya berkata,
Jikalau suka rasanya cita
Tuan-tuan yang muda ajarkan kita,
diajarkan silat bermain senjata.
Tuan ajarkan padan-padan,
boleh dilihat usulnya badan
Bagaimana di dalam contoh teladan,
yang mana patut main di medan.
*Tulisan Sheikh Daud Abdullah Al-Fathani mengenai jihad dalam Islam
Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah ulama besar dunia Melayu yang terlibat langsung bersama-sama Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam medan jihad melawan pencerobohan Siam di bumi Patani Darus Salam.
Tulisan-tulisan beliau mengenai hukum jihad telah penulis perkenalkan dalam penulisan-penulisan sebelum ini, di mana jelas menggambarkan bahawa Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah seorang ulama pejuang Islam sebenar dan sejati serta bertanggungjawab terhadap ummah dan watan Melayu daripada segala macam bentuk penjajahan kuffar.
Sebagai tambahan, di sini penulis petik pula pandangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani tentang jihad yang beliau tulis dalam kitab Bughyat at-Thullab.
Transliterasi selengkapnya ialah: "Dan setengah daripadanya, perang sabil bagi kuffar, yakni wajib bagi Imam itu pergi perang kepada negeri mereka itu, maka iaitu fardu kifayah dengan ijmak. Atau Naib Imam pergi dengan tentera kerana perang bagi mereka itu.
"Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia, dan ditaruhkan senjatanya, dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu. Maka hendaklah diperbuat akan salah suatu daripada keduanya maka gugurlah fardu kifayahnya. Ini jika tiada mereka itu datang kepada negeri kita.
"Maka jika datang ia kepada negeri Islam maka jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ... " (Bughyat at-Thullab, jilid 1, hlm. 95).
Ulasan dan pandangan, daripada kalimatnya "Maka jika datang ia kepada negeri Islam ... " dapat kita bandingkan peristiwa penjajahan bangsa Barat-Belanda dan Inggeris di dunia Melayu pada zaman Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dengan peristiwa Amerika, pengganas terbesar dunia, yang telah menjajah Afghanistan dan Iraq.
Sebagaimana telah disebutkan bahawa Belanda dan Inggeris telah menjajah dunia Melayu, perlu pula dinyatakan di sini bahawa Patani juga tidak terlepas daripada dijajah, bukan oleh bangsa Barat tetapi oleh Siam. Semua penjajah yang tersebut adalah bukan agama Islam kerana mereka telah menjajah negeri Islam.
Oleh itu, menurut Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pada sambungan kalimat di atas bahawa "jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ..." berperang atau jihad terhadap mereka. Bangsa-bangsa yang telah menjajah dunia Melayu, adalah bukan beragama Islam.
Oleh itu fenomena yang berlaku sekarang, tuduhan umat Islam sebagai pengganas adalah tidak berasas sama sekali, kerana tidak terdapat dalam sejarah bahawa bangsa-bangsa yang beragama Islam datang menjadi penjajah di dunia Melayu.
Sebenarnya bangsa-bangsa penjajah itulah yang layak dilabelkan sebagai pengganas atau terrorist atau penzalim. Gelaran tersebut terdapat dua golongan yang sedang bermusuhan, yang pertama ialah pengganas yang sedang berkuasa (pemerintah) dan yang kedua ialah pengganas yang tidak berkuasa (rakyat).
Perjuangan jihad yang pernah dilakukan oleh ulama kita seperti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani, dan lain-lain tidak dapat disamakan dengan kedua-dua golongan pengganas yang tersebut di atas, kerana jihad Islam adalah cukup jelas berdasarkan perintah daripada Allah dan para Rasul-Nya. Siapa saja yang berjihad menurut perintah Allah dan Rasul-Nya adalah benar, tidak terdapat keraguan di dalamnya.
Oleh itu, wajib dipertahankan kebenaran dan kesuciannya daripada pentafsiran-pentafsiran yang tidak betul disusun demikian rapi oleh pihak-pihak tertentu yang telah merasa lazat makanan dan minuman segar tetapi beracun yang mereka peroleh dari musuh-musuh Islam.
Mengenai membuat persiapan sebagai benteng pertahanan dapat kita ketahui dari kalimat beliau, "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia ...".
Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani menyentuh pula tentang persiapan persenjataan dengan sambungan kalimatnya "dan ditaruhkan senjatanya" maksudnya bahawa dalam benteng pertahanan perlulah ada tersimpan persenjataan yang cukup dan siap digunakan apabila diperlukan.
Patriotik bangsa adalah sangat diperlukan, yang beliau gambarkan pada sambungan kalimatnya "dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu". Kalimat ini dapat dihubungkaitkan dengan "ilmu silat" kerana orang Melayu yang sanggup melawan musuh pada zaman itu perlu mempunyai ketangkasan.
Ketangkasan dalam bentuk fizik adalah mempelajari ilmu silat. Dan tidak dapat dinafikan diperlukan "kekuatan dalaman" atau "mental" atau "rohani". Baik Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani mahu pun Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga pernah mengijazahkan wirid-wirid pertahanan diri untuk menghadapi musuh dalam peperangan.
Wirid pertahanan diri Sheikh Abdus Shamad Al-Falimbani
Untuk memantapkan keyakinan diri menghadapi jihad, dalam karyanya berjudul Mulhik fi Bayanil Fawa'id an-Nafi'ah fil Jihadi fi Sabilillah atau judul terjemahan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri iaitu "Suatu Perhubungan Pada Menyatakan Akan Beberapa Faedah Di Dalam Perang Sabilillah", beliau membahagi dalam risalah tersebut kepada empat bahagian, iaitu:
lFaedah Yang Pertama Pada Menyatakan Ayat Quran Yang Jadi 'Azimat Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah, Dan Peliharaan Yang Menegahkan Daripada Kejahatan Orang Kafir.
lFaedah Yang Kedua Pada Menyatakan Doa Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah Dan Lainnya.
lFaedah Yang Ketiga Pada Menyatakan Doa Yang Membinasakan Bagi Segala Seteru, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Seteru.
lFaedah Yang Keempat Pada Menyatakan Doa Membinasakan Seteru, Dan Segala Kafir, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Mereka Itu.
Salah satu amalan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani pernah diterima oleh pahlawan Mat Kilau. Mengenai ini termaktub dalam Kitab Mat Kilau, cetakan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, 1970, hlm. 23, iaitu "Ini doa diambil daripada Sheikh Abdus Shamad Palembang, siapa yang mengamalkan doa ini nescaya tidak mengenai padanya pedang, atau panah, atau segala rupa kejahatan dari seteru ... "Yang disebut dalam Kitab Mat Kilau itu memang termaktub dalam karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut yang beliau tempatkan pada Faedah Yang Kedua.
Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani telah menterjemahkan wirid untuk perang itu daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu. Dalam empat buah karangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga membicarakan wirid yang sama, di antaranya dalam kitab Mun-yat al-Mushalli. Selengkapnya lihat Mun-yat al-Mushalli yang telah penulis transliterasi (lihat terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1424 H/2003 M hlm. 96-98).
Walau bagaimanapun, tidak terdapat terjemahan wirid itu oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani seperti yang dilakukan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Perlu juga penulis sentuh di sini bahawa dalam terjemahan wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut ada hubungkait dengan persilatan. Bahawa ilmu silat yang pernah penulis pelajari adalah melalui tiga jalan, iaitu:
*Belajar secara fizik di gelanggang.
*Belajar wirid-wirid yang boleh mendatang gerak dengan sendirinya.
*Mengabungkan pelajaran fizik dan wirid.
Pada Faedah Yang Keempat wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani terdapat satu doa yang sama dengan yang diamalkan dalam Silat Al-Mu'azat. Walaupun dalam Silat Al-Mu'azat tidak mempelajari gerak fizik, tetapi apabila mengamalkan wirid, maka gerak fizik akan datang dengan sendirinya.
Silat Al-Mu'azat pernah dikembangkan di Johor oleh Raja Haji Muhammad Yunus Ahmad dalam tahun 1970-an. Wirid yang diamalkan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, yang sama dengan amalan dalam Silat Al-Mu'azat itu, lebih lengkap ditulis oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dalam kitab Ward az-Zawahir (lihat hlm. 189).
Kesimpulan dan penutup
Dari semua yang telah dibicarakan di atas penulis berpendapat bahawa:
lSeni dan budaya persilatan diajarkan dalam dua bentuk, iaitu dalam gerak fizik dan kerohanian.
lIlmu persilatan yang menggunakan wirid, hizib, doa, dan yang sejenis dengannya adalah berasal dari ajaran Islam yang benar. Sebaliknya tidak dapat dinafikan terdapat juga yang menggunakan mantera, jampi, serapah, dan yang sejenis dengannya. Mengenai ini sukar dijejaki sumber-sumber asal hingga ke atasnya. Oleh itu, ada yang boleh diamal dan digunakan. Sebaliknya ada pula yang mengandungi unsur khurafat yang menjerumuskan ke arah syirik yang bertentangan dengan akidah Islam.
lUlama-ulama Nusantara yang terlibat dalam jihad fi sabilillah mempunyai asas ilmu menggunakan senjata. Mereka memiliki ilmu ketahanan diri yang bersambung dari satu guru ke satu guru hingga sampai kepada pahlawan-pahlawan Islam terdahulu bahkan sumber amalan ada yang berasal dari Rasulullah SAW sendiri.
lUlama-ulama Nusantara yang melakukan jihad fi sabilillah demi untuk memperjuangkan Islam dan mempertahankan negeri-negeri Melayu dari dijajah oleh bangsa yang bukan Islam adalah wajib diteruskan secara bersambung dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.
Sekianlah yang dapat disampaikan pada ruangan kali ini, mudah-mudah kita dapat menghidupkan seni dan budaya yang dibenarkan syarak dan mengetepikan apa saja seni dan budaya yang bertentangan dengan syarak.
Mudah-mudahan hanya pemikiran ulama yang betul saja yang menjadi ikutan dan pemikiran yang tiada betul walau dari siapa pun datangnya supaya dihindari oleh-Nya.
Kemunculan pelbagai jenis seni mempertahankan diri di negara ini menyaksikan silat semakin bergelut untuk terus dipraktikkan oleh generasi muda. Bagaimanapun, perkembangannya di peringkat Nusantara dan dunia nyata lebih membanggakan.
"TIDAK akan Melayu hilang di dunia." Demikian kata-kata hikmat yang keluar dari mulut Laksmana Hang Tuah.
Pahlawan yang menjadi legenda dalam sejarah Melayu itu merupakan seorang yang memiliki pelbagai ilmu persilatan yang tinggi tanpa tolok bandingnya.
Hakikatnya, silat bukan hanya ilmu mempertahankan diri tetapi dianggap sebagai lambang keperibadian bangsa dan seni budaya Melayu yang sudah sebati sejak zaman dahulu lagi.
Seni mempertahankan diri itu juga memainkan peranan yang cukup besar untuk membentuk angkatan pertahanan negara sejak kerajaan Melayu Langkasuka, Gangga Negara, Champa, Kemboja, Patani, Beruas, Minangkabau, Srivijaya, Majapahit, Melaka dan lain-lain negeri yang terletak di dalam Kepulauan Melayu, Nusantara.
Fakta sejarah menceritakan, Sultan Muhammad Shah (Sultan Melaka Ketiga) pernah melantik seorang rakyat Champa sebagai pegawai kanan istana kerana memiliki kemahiran dalam ilmu persilatan.
Sehingga kurun ke-19, pendidikan silat terus berkembang dan berjaya melahirkan ramai pemimpin perang Melayu untuk menentang penjajah seperti Mat Kilau, Datuk Bahaman, Datuk Sago, Tok Janggut, Raja Haji, Mat Salleh dan sebagainya.
Pada zaman pemerintahan komunis pula, dipertemukan dengan tokoh seperti Kiai Salleh, Kiai Osman, Kiai Shamsuddin Abbas dan sebagainya.
Pada zaman penjajahan Inggeris di Tanah Melayu, ilmu persilatan tetap disampaikan kepada masyarakat melalui pendidikan silat gelanggang bangsal yang dikendalikan oleh guru-guru silat yang mahir.
Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, terdapat ratusan aliran perguruan silat di Malaysia.
Bagi tujuan membina, menyusun dan mengurus dengan baik, kerajaan telah mengarahkan pengamal-pengamal silat mewujudkan persatuan dan didaftarkan.
Usaha itu telah melahirkan Majlis Seni Silat Malaysia pada tahun 1983 sebelum ditukar kepada Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka), tiga tahun kemudian.
Pesaka dianggotai oleh empat persatuan silat iaitu Seni Gayung Fatani Malaysia, Silat Seni Gayung Malaysia, Silat Lincah Malaysia dan Silat Cekak Malaysia.
Sementara itu, perguruan silat lain menjadi anggota Pesaka negeri yang diwujudkan di setiap negeri.
Kini, silat yang suatu masa dahulu hanya diamalkan oleh dunia Melayu di rantau ini telah berkembang dengan meluasnya sehingga ke seluruh pelosok dunia.
Melalui Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa (Persilat), silat terus mengembara ke serata dunia menerusi penganjuran pertandingan seperti Kejuaraan Pencak Silat Sedunia, Sukan SEA dan Kejuaraan Pencak Silat Eropah
Bagaimanapun, silat untuk tujuan pertandingan tidak boleh menggunakan unsur-unsur ilmu kebatinan.
Yang Dipertua Persatuan Seni Silat Negeri Terengganu (Pesilat), Datuk Zubir Embong berkata, silat harus memainkan peranan serampang dua mata.
"Kita perlu melihat silat dalam dua konteks yang berbeza iaitu bagi tujuan penyuburan budaya bangsa Melayu dan kemajuan sukan.
"Jika ia hanya menjadi ilmu mempertahankan diri, ia akan mendatangkan kebosanan kepada pengamal-pengamal silat," katanya ketika ditemui Kosmo! pada Kejuaraan Pencak Silat Jemputan ASEAN Pertama Terengganu-Malaysia 2009 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Kuala Terengganu baru-baru ini. Kejuaraan itu telah dirasmikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri Terengganu, Datuk Abdul Rahin Said.
Zubir berkata, silat akan terus berkembang di negara ini meskipun seni mempertahankan diri itu mengalami transformasi dalam aspek peranan dan makna sosiobudaya Melayu. Katanya, transformasi itu perlu agar ia sesuai dengan peredaran zaman dan keperluan masyarakat.
Sehingga hari ini, masih terdapat banyak pusat perguruan yang mengajar ilmu persilatan kepada individu yang berminat termasuk remaja.
Bagaimanapun, guru-guru silat hari ini tidak lagi mengajar ilmu-ilmu kebatinan seperti mana yang diamalkan oleh tokoh-tokoh perjuangan pahlawan Melayu zaman dahulu.
Guru-guru silat hari ini lebih banyak tertumpu pada ilmu persilatan untuk tujuan pertandingan.
Hari ini juga menyaksikan seni mempertahankan diri yang menjadi tradisi orang Melayu akan dikuasai negara-negara yang tidak mempunyai latar belakang ilmu persilatan.
Buktinya, Vietnam kini muncul sebagai satu kuasa baru dalam sukan silat yang suatu ketika dahulu hanya dikuasai oleh negara seperti Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei.
Mengulas lanjut, Zubir berkata, ada kemungkinan seni budaya masyarakat Melayu ini akan hilang identitinya jika tiada tindakan segera diambil oleh pemimpin-pemimpin negara.
Di Singapura, silat lebih diminati berbanding seni mempertahankan diri yang lain seperti taekwondo dan karate.
Pengurus dan Jurulatih Pasukan Silat Singapura, Abdul Raziz Mohd. Hussain, 54, berkata, setakat ini program pembangunan silat di negara itu berjalan lancar.
Selain mendapat peruntukan kerajaan, pengamal-pengamal pusat perguruan silat di Singapura juga aktif menjalankan tanggungjawab mereka untuk menanam minat generasi muda terhadap silat.
|
|
Katanya, terdapat lebih daripada 30 pusat perguruan yang aktif di negara itu.
Bagaimanapun, Singapura juga berdepan dengan senario yang sama dengan Malaysia apabila menghadapi kesukaran untuk melahirkan pesilat yang hebat bagi mengekang penguasaan Vietnam.
"Sistem pendidikan di Singapura menjadi faktor utama yang menghalang usaha kami untuk melahirkan pesilat yang baik di peringkat antarabangsa.
"Selalunya, pesilat-pesilat di Singapura lebih banyak memberi tumpuan terhadap pelajaran sebaik sahaja mencapai usia 17 tahun," katanya.
Bagaimanapun katanya, silat tetap akan subur di Singapura selagi wujudnya pusat-pusat perguruan yang mengambil inisiatif sendiri untuk mengajar ilmu persilatan.
Sementara itu, di Brunei, silat masih lagi menjadi amalan masyarakat Melayu di negara itu.
Pengurus Pasukan Silat Brunei, Mohd. Rushdi Abdullah berkata, silat masih menjadi antara seni mempertahankan diri nombor satu di Brunei.
"Prestasi pasukan silat kami semakin menunjukkan peningkatan selepas kami menerima sentuhan jurulatih dari Indonesia pada tahun 2008 lalu.
"Silat yang diajar kini tidak menonjolkan ilmu kebatinan kerana dalam pertandingan, pesilat perlu mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan," katanya.
Mohd. Rushdi berkata, orang Melayu di rantau Nusantara tetap akan menguasai ilmu persilatan meskipun silat telah tersebar luas ke Eropah.
Katanya, berbanding negara-negara yang tidak mempunyai latar belakang silat yang hanya belajar untuk tujuan pertandingan, negara-negara di kepulauan Melayu Nusantara belajar silat untuk mempertahankan ilmu kepahlawanan atau seni perang Melayu ini.
PENDUDUK Kampung Tanjong Tokong berkumpul meminta kemelut penempatan mereka segera diselesaikan. |
Dengan sokongan pencinta warisan Melayu, tanda tangan yang dikumpul akan dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mendapatkan campur tangan Kerajaan Pusat.
Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Tanjong Tokong, Mohd Salleh Yahya, berkata pihaknya akan merayu campur tangan Perdana Menteri bagi memastikan pembangunan semula kampung itu mewujudkan kampung warisan Melayu.
SALLEH menunjukkan keratan akhbar lawatan Perdana Menteri Kedua ke Tanjong Tokong pada 1972. |
Beliau turut menunjukkan keratan akhbar Straits Echo bertarikh 11 April 1972, yang menyiarkan kenyataan Perdana Menteri Kedua, Tun Abdul Razak Hussein, yang menyatakan penduduk Tanjong Tokong akan menikmati kemudahan lebih baik ketika menghadiri majlis di perkampungan itu.
"Pembangunan Tanjong Tokong yang bermula dengan pembabitan Perdana Menteri Kedua, Allahyarham Tun Razak wajar diselesaikan oleh anaknya yang kini menjadi Perdana Menteri Keenam.
"Saya harap Najib akan campur tangan kerana UDA yang sudah berada di sini sejak 35 tahun lalu gagal menyelesaikan masalah penduduk," katanya ketika ditemui di kampung itu.
Mengikut perancangan, UDA akan membangunkan perkampungan seluas 9.6 hektar itu dengan projek perumahan dan komersial secara berperingkat dengan penduduk dipindahkan ke perumahan sementara.
Apabila projek itu siap, setiap keluarga yang layak akan diberikan unit pangsapuri. Bilangan keluarga yang dikatakan layak sentiasa berubah-ubah dengan terbaru sebanyak 1,026 keluarga.
Setakat ini, 65 peratus daripada 243 keluarga yang terbabit dalam fasa pertama projek itu sudah berpindah ke penempatan sementara yang terletak bersebelahan perkampungan itu.
Baru-baru ini, Pengarah Urusan UDA, Datuk Jaafar Abu Hassan, yakin fasa pertama projek itu dapat dimulakan apabila proses rundingan dengan penduduk selesai akhir tahun ini, tetapi membayangkan pihaknya tidak mungkin mewujudkan kampung warisan Melayu.
Mohd Salleh berkata, penduduk perlu menyokong tindakan yang dilakukan persatuan bagi memastikan masa depan mereka lebih terjamin, tambahan lagi UDA sudah mengisytiharkan semua rumah di kampung itu sebagai setinggan.
Katanya, apabila penduduk keluar dari kampung itu, mereka tidak boleh berbuat apa-apa lagi kecuali dengan ihsan UDA.
"Penduduk harus sedar UDA menafikan (hak) dan secara halus merampas hak warisan penduduk Tanjung Tokong apabila mengikrarkan dengan akuan bersumpah (UDA menganggap penduduk sebagai setinggan)," dakwanya.
Sementara itu, Setiausaha persatuan berkenaan, Abdul Wahab Sini Ibramsa, kecewa apabila mereka dianggap sebagai setinggan oleh UDA sedangkan sudah menetap di perkampungan itu sejak beberapa generasi.
"Kami bukan setinggan dan tak mungkin akan hilang begitu saja selepas menetap lebih 200 tahun," katanya yang meminta semua penduduk menyokong persatuan untuk mendapatkan campur tangan Pusat," katanya.
"Cara untuk mendapatkan semula hak kami adalah dengan menjadikan kampung ini warisan Melayu," katanya.
Penduduk, Zaharuddin Hashim, 70, meminta penduduk bersatu mempertahankan warisan nenek moyang.
"Jika semua bersatu, kita akan berjaya," katanya.
Rajli Abdul Aziz, 60, berkata penduduk tidak menentang pembangunan semula tetapi tidak boleh mengorbankan warisan Melayu yang sudah berusia lebih 200 tahun.